Vloerenforum.com
Bookmark and Share
Nieuwste forum topics

Problemen met laminaatvloer

Reageren
Bibijanne Zondag 14 Juni 2015 / 11:28
Bibijanne

Wij hebben een krap jaar geleden een laminaatvloer incl. (muur- en vloerplinten gekocht en laten monteren door een vloerenleverancier. Terwijl de legger de vloer nog bezig was met zijn werkzaamheden, maakten wij hem attent op een laminaatdeel dat niet goed leek aan te sluiten op het deel waar het in geklikt zat, waardoor de kopse kant iets omhoog stak. De legger verzekerde ons dat wij ons hierover geen zorgen hoefden te maken: "Wanneer de vloer eenmaal in gebruik is genomen, komt dit vanzelf goed." Hij demonstreerde dit door op het betreffende laminaatdeel te gaan staan, waardoor het weer vlak lag. Na 2 maanden constateerden wij dat het laminaat aan de achterzijde van de kamer tegen de verwarmingsbuizen aandrukte, waardoor het beschadigd raakt en er ook al profielen (randafwerking) deels waren losgeraakt. Een maand later kwam dezelfde legger het laminaat aan de achterzijde van de woonkamer inkorten, waarbij hij de (plak)vloerplinten verwijderde. Op onze vraag of het niet zo zou zijn dat ook de rest van het laminaat te strak lag (maar onzichtbaar onder de muurplinten), omdat de vloer op bepaalde plaatsen wel erg kraakte en bewoog, meldde de legger: "Het is nu eenmaal een zwevende vloer, dus hij zal altijd bewegen en om te constateren waar het laminaat te strak ligt, zal ik de muurplinten (die gelijmd zijn) van de muur af moeten slopen en dan worden de muren beschadigd.". In november 2014 constateerden wij dat er bij steeds meer laminaatdelen hoeken omhoog gingen staan, waardoor de delen niet meer vlak lagen en bij normaal dagelijks gebruik de toplaag beschadigd raakte. Wij hebben de winkelier direct op de hoogte gesteld hiervan. In december 2014 kwam de filiaalhouder naar de vloer kijken, constateerde dat hij dit probleem nog niet eerder had gezien en werd een vertegenwoordiger van de groothandel ingeschakeld voor beoordeling van de situatie en het uitbrengen van een advies. Na veel gebel en gemail naar de winkelier, omdat we maar niets hoorden over onze klacht, werd ons uiteindelijk meegedeeld dat de montagemedewerker de laminaatdelen, waarvan toplaag was beschadigd zou komen vervangen. Wij hebben aangegeven hiermee niet akkoord te gaan, omdat het probleem hiermee niet verholpen werd en deze delen binnen korte tijd onherroepelijk opnieuw beschadigd zouden zijn als de oorzaak niet zou worden aangepakt. Op onze vraag waardoor het probleem werd veroorzaakt, liet de winkelier weten dat het rapport van de vertegenwoordiger inmiddels bij de planning lag en hij hierover dus geen uitspraken kon doen. Bijna 7 maanden na het melden van onze klacht is uiteindelijk de legger geweest; hij verwijderde de plinten van de muur (waarbij hij trok grote stukken stucwerk meetrok, waardoor er nu hogere plinten op de muur bevestigd moeten worden of alle muren opnieuw moeten worden gestuct.), heeft een aantal laminaatdelen vervangen en in vrijwel de gehele kamer is het laminaat verwijderd en opnieuw gelegd (met grotendeels de bestaande laminaatdelen, dus). Al tijdens het leggen constateerden wij dat op exact dezelfde plekken opnieuw hetzelfde probleem ontstond. De legger nam hierop in zijn auto contact op met de winkelier en liet weten dat hij de woonkamer "leefbaar" zou achterlaten, d.w.z. het laminaat opnieuw zou leggen, maar de plinten mocht hij niet monteren. De vloer zou nl. in zijn geheel verwijderd moeten worden, om het probleem te achterhalen (dit kon nl. ook wel de betonnen vloer van de woning zijn; de legger heeft dit tijdens de eerste keer leggen helemaal niet genoemd dat de vloer niet vlak genoeg zou zijn, dus dit lijkt ons niet het geval...) Toen wij de winkelier telefonisch om opheldering vroegen, bevestigde hij het verhaal van de legger. Er moest opnieuw een vertegenwoordiger van de groothandel komen om (hetzelfde) probleem te beoordelen en zijn advies te geven. Inmiddels heeft deze beoordeling plaatsgevonden. De vertegenwoordiger heeft de winkelier laten weten dat de afwijkingen aan onze vloer "acceptabel" worden bevonden door de fabrikant van de vloer. De winkelier maakte ons daarom kenbaar uitsluitend nog de plinten te zullen monteren, waarmee de zaak wat hen betreft is afgedaan. Hierop hebben wij via e-mail aangegeven dat wij hiermee niet akkoord gaan, de winkelier ruimschoots de tijd en gelegenheid te hebben gegeven om de problemen grondig te onderzoeken en deze op te lossen en dat wij hen 2 wkn de tijd geven om alsnog zorg te dragen voor een afdoende oplossing voor de problemen met onze vloer en dat wij ons anders zullen beraden over juridische stappen. Direct na het versturen van onze e-mail werden wij telefonisch benaderd door de filiaalhouder met de vraag de directeur van het winkelbedrijf langs mocht komen om naar de vloer te kijken. Deze is inmiddels geweest. Conclusie: De fabrikant wijst de claim af, omdat de afwijkingen acceptabel worden bevonden. De winkelier erkent het probleem en zou het, naar eigen zeggen, willen oplossen, maar weet weet niet hoe. De ondervloer (groene platen) zijn volgens de winkelier prima geschikt voor deze laminaatvloer. De directeur noemde dat mogelijk de vloer van onze woonkamer enigszins helt en dat dit een onderzaak zou kunnen zijn. Op onze vraag waarom onze vorige laminaatvloer dit probleem niet vertoonde, gaf de directeur aan dat dit laminaat waarschijnlijk van een ander clicksysteem (clicksysteem nieuwe laminaat is "Sensaloc") was, dat mogelijk beter bewegingen/oneffenheden zou kunnen opvangen. Het leggen van een nieuwe vloer (van hetzelfde laminaat) zal geen verbetering opleveren, omdat deze al eerder verwijderd en opnieuw gelegd is. De directeur heeft de gehele vloer nagelopen op oneffenheden en vastgesteld (en toegegeven) dat de vloer op 3 plaatsen te strak was gelegd. Er is ons nu de volgende "oplossing" aangedragen: het inkorten van het laminaat op die plaatsen waar het te strak ligt wij nieuwe, levering en montage van hoge plinten, die de schade op de muren zullen bedekken (9 cm, i.p.v. 5.8 cm.). Na een jaar ellende, waarbij fabrikant/groothandel/winkelier met de vinger naar elkaar lijken te wijzen, terwijl wij vanaf het moment van leggen al met een ondeugdelijke vloer zitten en er hiervoor geen oplossing komt, zijn wij het vertrouwen in zowel de winkel als de vloer zelf volkomen kwijt, waardoor wij geneigd zijn het aanbod van de winkel maar te accepteren. Wij overwegen om de geschillencommissie wonen of rechtsbijstand in te schakelen. Iemand tips?

Anoniem Zondag 14 Juni 2015 / 21:54
Anoniem

Ik heb ongeveer het zelfde probleem bij mij komt delen v d vloer omhoog en krijg overal brede naden. Ik ben nog bezig met mijn klacht nadat eerder mijn klacht is afgewezen omdat hun vonden dat het door vocht kwam waarschijnlijk uit de kruipkelder. Laat die nou kurkdroog zijn. Ik krijg een second opinion door een collega. Ik weet de uitslag al en dat zal niet in mijn voordeel zijn. Mijn vloer komt v roobol maar ik ga door tot ik er bij neer val. Ik zou zeker overwegen om je rechtsbijstand in te schakelen

Bibijanne Maandag 22 Juni 2015 / 19:49
Bibijanne

Ik heb inmiddels de rechtsbijstandverzekering gebeld. Zij adviseerden mij de geschillencommissie wonen in te schakelen ('t is een CBW winkel). Dit heb ik nog niet gedaan, omdat ik niet erg positieve verhalen hoor over dit instituut. Ik ben erg benieuwd hoe heet afloopt met uw vloer.

Anoniem Zaterdag 26 September 2015 / 21:16
Anoniem

welk merk vloer heb je en met of zonder voegen, wij hebben ook een problemen met de laminaat vloer, naden op kopse kanten gaan wijken en vloer kraakt erg.

Snel reageren